۲۵ درصد پرونده‌های طلاق در قم به سازش ختم شد

ایسنا/قم معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم گفت: دفتر مشاوره‌ای در دادگاه خانواده جهت پیشگیری از طلاق داریم که در سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق در آن منجر به سازش شد.

دکتر حجت‌الله محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۵۴ ماموریت از مجموع وظایف سازمان بهزیستی بر عهده معاونت امور پیشگیری است، اظهار کرد: در بخش پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در سال گذشته ۲۱ ملیارد تومان برای موضوعات مختلف در نظر گرفته شد که از میزان اعتباری بالغ بر ۱۷میلیارد تومان در قالب یک مرکز درمان ماده ۱۵ محقق شد.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ کمپ به صورت شبانه روزی در حوزه درمان اعتیاد فعالیت می‌کنند، افزود: ۲ کمپ ماده ۱۶ (مرکز درمان اجباری مربوط به معتادان متجاهر) به صورت مرکز زنان و مردان فعالیت دارند، همچنین کمپ کرامت سپاه نیز در درمان معتادان متجاهر فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه ماده ۱۶ معتادین متهاجر توسط نیروی انتظامی، شهرداری و دادگاه به این مراکز معرفی می‌شوند؛ سال گذشته نزدیک به ۲۱۰ هزار نفر روز بیمار در مراکز ماده ۱۶ داشتیم که تمام هزینه‌های آن بر عهده سازمان بهزیستی است، طبق قانون شهرداری و استانداری هر کدام ۲۵ درصد هزینه‌ها را تأمین می‌کنند.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۶ بیماران می‌توانند بین ۳ تا ۶ ماه حتی تا یک سال خدمات دریافت کنند، گفت: بر اساس آمار سال گذشته ۷۵۴ نفر مردان و ۱۸۳ نفر زنان خدمات دریافت کردند.

محمدزاده بحث صیانت در حوزه درمان را مورد توجه قرار داد و گفت: بیمارانی که بعد از دوره درمان از مراکز خارج می‌شوند مورد حمایت قرار می‌گیرند و یکسری خدمات مددکاری برای بازگشت به جامعه دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: مرکز کاهش آسیب گذری DIC به صورت شبانه‌روزی خدماتی همچون اسکان، غذا و همچنین خدماتی در راستای کاهش آسیب را به افراد بی خانمان ارائه می‌کند؛ سال گذشته ۲۵۷ مورد را در مرکز کاهش آسیب گذری داشتیم.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم، اظهار کرد: یک ماشین ون خدمات را در محل برای افراد آسیب دیده که مراجعه ندارند و مصرف کننده هستند ارائه می‌کند.

محمدزاده ضمن تاکید بر لزوم پیشگیری از معلولیت‌ها، گفت: طرح پیشگیری از معلولیت‌ها در قالب شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی برای کودکان ۳ تا ۶ سال اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: در سال گذشته ۱۰۰ نفر کم شنوا و همچنین در طرح بینایی سنجی نیز ۱۱۴ نفر دارای تنبلی چشم شناسایی شدند که اگر اقدامات ما صورت نمی‌گرفت شاید در آینده با نقص جسمانی مواجه می‌شدند؛ همچنین هزینه‌های درمان برای موارد شناسایی شده تا ۲ مرحله رایگان است و بعضی از آن‌ها عینک رایگان دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به بحث ژنتیک در بخش پیشگیری از معلولیت‌ها، بیان کرد: در این بخش ما یک مرکز دولتی و سه مرکز خصوصی داریم؛ در سال گذشته در بحث ژنتیک برای پیشگیری از تولد فرزندان معلول به ۳۲۲ نفر باهزینه ۵/۲ میلیارد برای انجام آزمایشات خدمات داده‌ایم.

محمدزاده با اشاره به برگزاری ۳۵۰۰ جلسه مشاوره ژنتیک در سال گذشته تصریح کرد: طرح‌های مختلفی برای پیشگیری از بیماری و معلولیت سالمندان و بانوان انجام شد؛ در سال گذشته ۱۴۰۴ نفر سالمند و ۶۲۰ نفر از بانوان در این طرح قرار گرفتند.

 وی ارائه مشاوره را به عنوان یکی از دیگر خدمات معاونت پیشگیری مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از خدمات این بخش مشاوره تلفنی با شماره ۱۴۸۰ است؛ در سال گذشته حدود ۳۰ هزار تماس برای مشاوره رایگان با این مرکز از ساعت هشت صبح تا هشت شب انجام شد.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: در سال جاری انتظار ۴۰ هزار تماس برای ارائه خدمات به صورت رایگان از طریق تماس با تلفن ثابت و همراه داریم.

 وی افزود: سال گذشته به طور کلی ۲۲ مرکز مشاوره خصوصی برای ارائه خدمات داشتیم همچنین یک مرکز مشاوره حضوری دولتی با یک سوم هزینه بخش خصوصی ارائه خدمت می‌کند.

محمدزاده با اشاره به دفتری در دادگاه خانواده برای پیشگیری از طلاق، اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق به سازش منجر شد؛ همچنین طرح‌های دیگری مانند پیشگیری از خودکشی و اضطراب کودکان با آموزش‌های مختلف در حال اجرا است.

معاون امور پیشگیری سازمان بهزیستی تصریح کرد: بخش دیگر فعالیت‌ها پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است؛ خدمات‌ این بخش متمرکز روی آموزش در قالب طرح‌هایی مثل طرح خود مراقبتی برای مادران و دختران بوده است.

محمدزاده با اشاره به گروهی تحت عنوان همیاران بیان کرد: ۱۲ گروه همیاران در مکان‌های مختلف جلسه برگزار می‌کنند و افراد مختلفی را به صورت کاملا رایگان مخاطب خود قرار داده و آموزش‌های مختلفی را به آن‌ها ارائه می‌کنند.

کد خبر 112917

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد